۱۷ خرداد ۱۳۹۴، ۱۵:۴۸

سونیر اعلام کرد:

آلودگی هوا عامل پیری زودرس است

آلودگی هوا عامل پیری زودرس است

اصفهان- رئیس واحد سلامت کودکان مرکز تحقیقات اپیدمیولوژی زیست محیطی بارسلونا اسپانیا گفت: آلودگی هوا چهارمین عامل خطر برای سلامتی است و پیری زودرس به بار می آورد.

به گزارش خبرنگار مهر، جوردی سونیر ظهر امروز در سمینار بین المللی «آلودگی هوا، عوارض بر سلامت و راهکارهای نوین مقابله با آن» اظهار داشت: آلودگی هوا، انسان را به مرگ نزدیکتر می کند.

وی ۶۰ درصد از عوارض ناشی از آلودگی هوا را مربوط به مشکلات دستگاه گردش خون و قلبی خواند و گفت: تحقیقات جدید نشان می دهد که آلودگی هوا روی سیستم عصبی و مغزی انسان و تکامل آن تاثیر دارد و منجر به آسیب سلول های مغزی می شود.

رئیس واحد سلامت کودکان مرکز تحقیقات اپیدمیولوژی زیست محیطی بارسلونا اسپانیا (CREAL) یادآور شد: آلودگی هوا با ایجاد التهاب در ریه، شبکه گردش خون و پیاز بویایی وارد سیستم گردش خون مغز شده و به سلولهای آن آسیب می رساند.

وی افزایش بیماریهایی مانند آلزایمر، پارکینسون و اوتیسم کودکان را ناشی از آلودگی هوا دانست و اضافه کرد: در موارد حاد تعداد مراجعه بیماران تنفسی یا قلبی عروقی به اورژانس به هنگام تشدید آلودگی هوا افزایش می یابد و در موارد مزمن نرخ ابتلا به بیماری ها در مناطق آلوده با گذر زمان صعود می کند.

وی بیشترین نگرانی درباره ریزگردها را مربوط به اندازه آنها خواند و افزود: ذرات معلق با قطر دو و نیم میکرون و کمتر، نفوذ بیشتری در اجزای مختلف بدن انسان از جمله کیسه های هوا در ریه و دستگاه تنفسی دارد.

سونیر گفت: این ذرات معلق با نفوذ به کیسه های هوا منجر به التهاب و انتقال آن به جریان گردش خون می شود و التهاب گردش خون روی سیستم های دیگر بدن تاثیر می گذارد.

این محقق با اشاره به تحقیقات مختلف که درباره آلودگی هوا شده است، اضافه کرد: در کشور ایرلند ممنوعیت استفاده از زغال سنگ برای گرمایش منجر به کاهش آلودگی هوا و نرخ مرگ و میر ناشی از آن شد.

سونیر گفت: بیشترین آلودگی مربوط به ذرات معلق در آسیا و افریقا است و مرکز بهداشت جهانی در سال ۲۰۱۱، شهر اهواز در ایران را آلوده ترین شهر از نظر ریزگردها اعلام کرد.

کد خبر 2770008

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha